صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن

علل وجود ادیان مختلف

پاسخ تایید شده
4 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | علل وجود ادیان مختلف
bookmark_border یازدهم انسانی
book دین و زندگی (2) رشته انسانی
bookmarks فصل 2 : تداوم هدایت
4 ماه قبل
0

علل وجود ادیان مختلف

تفکر عمیق در آیات قرآن کریم و مطالعه تاریخ انبیای الهی نشان می دهد هر پیامبر جدیدی که از طرف خداوند مبعوث می شد، نه تنها پیامبران گذشته را انکار و رد نمی کرد، بلکه آنها را تصدیق و خود را ادامه دهنده راه آنان معرفی می کرد. پیامبر جدید از مردم می خواست به دستور خداوند از او پیروی کنند و یاری اش دهند.

پیامبر اکرم (ص) نیز که در سلسله انبیا قرار داشت، از همین روش پیروی کرده است.

در قران کریم نیز چنین آمده است:

و ما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل (آل عمران/144)

جز این نیست که محمد پیامبری است که پیش از او پیامبرانی دیگر بوده اند.

 

انا اوحینا الیک کما اوحینا الی نوح و النبیین من بعده (نساء/163)

ما همچنان که به نوح و پیامبران بعد از او وحی کردیم، به تو (نیز) وحی کردیم.

 

پیامبر اکرم (ص) خود را ادامه ادامه دهنده راه انبیا و تمام کننده کار آنها معرفی کرد ولی با وجود معرفی پیامبر (ص) و وعده آمدن ایشان در تورات و انجیل، برخی از بزرگان یهودی و مسیحی نه تنها رسالت پیامبر رحمت را انکار کردند حتی به مبارزه با پیامبر (ص) نیز برخاستند.

از این رو قران کریم منشاء اصلی اختلافات و چند دینی را از ناحیه آن دسته رهبران دینی می داند که بخاطر حفظ منافع دنیوی (ثروت و قدرت) پیامبر جدید را انکار می کردند و بعضا موجب گمراهی مردم تحت خلافت خود می شدند که این منشاء اصلی اختلافات در ادیان الهی بود.

این دلیل برای ادیان الهی است، ادیانی که منشاء اصلی آنها خدا است؛ ولی امروزه ادیانی وجود و ساخته شده اند که بویی از الهی بودن ندارند و کاملا به دست انسان ها و برای کسب و حفظ منافع دنیوی ساخته شده اند. برخی از سازندگان این ادیان به دروغ خود را پیامبر معرفی کرده اند، و برخی دیگر آنچه به فکرشان رسیده است در قالب یک دین به مردم عرضه کرده اند.


سایر مباحث این فصل